میدل ایست نیوز: جی دی ونس معاون رئیسجمهور امریکا اعلام کرد: در زمینه گفتوگوها با ایران به پیشرفت بسیار خوبی دست یافته و سازوکاری را برای باز نگه داشتن تنگه هرمز تعیین کردهایم و مکانیزمی هم جهت جلوگیری از تنش و درگیری مسلحانه وضع کردهایم.
به گزارش الجزیره، جی دی ونس با طرح این ادعا که ایرانیها با دعوت از بازرسان بینالمللی به کشورشان موافقت کردهاند و این یک گام بسیار مهم است، تصریح کرد: در زمینه گفتوگوهای هستهای به پیشرفتهایی دست یافتهایم و مذاکرات فنی در طول هفته جاری همچنان ادامه خواهد داشت. ما اساس خوبی را برای دستیابی به یک توافق نهایی بنا کردهایم.
معاون نخست وزیر امریکا اظهار داشت: ما همچنین در حال تدوین سازوکاری برای مینروبی از تنگه هرمز هستیم و به پیشرفت بزرگی دست یافتهایم، اما هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام دهیم.
وی افزود:گفتو گوها در بورگناشتوک علیرغم وجود برخی گلایهها ادامه یافت و پیشرفتهای خوبی حاصل شد. ما امیدواریم به یک توافق نهایی و همهجانبه دست یابیم و در حال حاضر تمرکز ما بر ارج نهادن به پیشرفتهای حاصلشده است.
جی دی ونس با تصریح به این مسئله که گفتوگوها با بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی، امروز در بورگناشتوک آغاز میشود، درباره لبنان نیز گفت: ما سازوکاری را برای جلوگیری از درگیری ها( ایجادخطوط ترک تخاصم) جهت توقف تنشها وضع کردیم و در گفتوگوهای خود به سازوکاری برای حل مناقشات و کاهش تنشها در لبنان دست یافتهایم.
وی گفت: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما این کار باید بر اساس سازوکاری باشد که مانع از خارج شدن اوضاع از کنترل شود.
ونس تاکید کرد: ما میخواهیم همزمان از امنیت اسرائیل و حاکمیت لبنان محافظت کنیم و در این خصوص ایران باید حزبالله را مهار کند. ما دیروز در بورگناشتوک، در پرونده لبنان نسبت به وضعیت ۲۴ ساعت گذشته، به پیشرفتهایی دست یافتیم و وضعیت مربوط به لبنان موضوع بحث و رایزنیهای مداوم خواهد بود.
معاون ترامپ درباره وضعیت دارایی های مسدود شده ایران نیز گفت: گزارشهای نادرستی درباره داراییهای ایران وجود دارد.ما میخواهیم سازوکاری ایجاد کنیم که تضمین کند این اموال به مردم ایران کمک خواهد کرد و صرف تأمین مالی تروریسم نخواهد شد.
نوشته ادعای ونس درباره پیشرفت مذاکرات با ایران، باز نگه داشتن تنگه هرمز و طرح مهار تنش در لبنان اولین بار در میدل ایست نیوز. پدیدار شد.
