میدل ایست نیوز: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر به الجزیره گفت که با یادداشت تفاهم میان امریکا و ایران به پایان جنگ دست یافتیم.
بن عبدالرحمن در ادامه هدف از یادداشت تفاهم میان واشنگتن و تهران را توقف جنگ و زمینهسازی مذاکرات اعلام کرد.
وی اظهار داشت که مسائلی مانند موضوع هستهای میان واشنگتن و تهران و مسائلی دیگر مانند امنیت و تنگه هرمز، با منطقه در حال بررسی است.
نخست وزیر قطر بیان کرد که یادداشت تفاهم میان ایران و امریکا یک چارچوب کاری نهادی برای فرآیند مذاکرات ایجاد میکند.
وی افزود که این یادداشت تفاهم علاوه بر جنبههای سیاسی، شامل عناصر فنی دیگری است.
بن عبدالرحمن توضیح داد که یادداشت تفاهم میان تهران و واشنگتن مبتنی بر تعهد دو طرف به برگزاری نشستهای دورهای و حل مناقشات است.
نخست وزیر قطر اظهار داشت که چارچوب نهادی که دیروز ارائه شده، خوب است و بررسیهای فنی ادامه دارد.
بن عبدالرحمن گفت که ما پایهها را بنا نهادیم و اکنون زمان ایجاد توافق نهایی میان واشنگتن و تهران است.
وی ادامه داد که ما به مشکلات مربوط به لبنان و تنگه هرمز رسیدگی و برای حل آنها سازوکارهایی وضع کردیم.
نخست وزیر و وزیر خارجه قطر تاکید کرد که باید هوشیار بود چرا که با وجود اراده، برخی شرایط خارجی وجود دارد که ممکن است بر مذاکرات تاثیر بگذارد.
بن عبدالرحمن به وجود اراده سیاسی تمامی طرفها برای انجام مذاکرات اشاره کرد.
وی بیان کرد که با پاکستان برای وضع چارچوبی که روند مذاکرات را حفظ و آن را قویتر میکند، همکاری کردیم.
نخست وزیر قطر ادامه داد که با پاکستان در راستای ایجاد راهحلهایی برای از میان بردن شکاف میان طرفها به میانجیگری ادامه میدهیم.
اولویت کشور قطر مهار آتش در منطقه است
بن عبدالرحمن افزود که اولویت کشور قطر مهار آتش در منطقه و رسیدن به مرحله آرامش است.
وی اظهار داشت که راهحل باید دیپلماتیک باشد تا از تشدید بحران و خروج آن از کنترل، جلوگیری شود.
نخست وزیر قطر گفت که تلاشها باید بر حفظ مذاکره و دستیابی به نتیجه برای جلوگیری از تنش متمرکز باشد.
بن عبدالرحمن بیان کرد که نقاط اختلاف زیادی در فرآیند مذاکرات میان امریکا و ایران وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد که برخی طرفها وجود دارند که خواهان تخریب فرآیند مذاکرات هستند اما ما از هر دو طرف اراده و اصرار بر حل مسئله را مشاهده کردیم.
نخست وزیر قطر اشاره کرد که تشدید تنش در هر جا از منطقه چه در لبنان و چه غیر آن، بر مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت.
بن عبدالرحمن گفت که متاسفانه این اولین بار نیست که نتانیاهو مسبب تنش در منطقه میشود.
اشغالگری در لبنان باید پایان یابد
وی تاکید کرد که تداوم اشغالگری در خاک لبنان باید پایان یابد و به حاکمیت لبنان احترام گذاشت.
نخست وزیر و وزیر خارجه قطر گفت که اینکه اسرائیل حدود 100 لبنانی را ظرف چند روز و حین آتشبس به قتل برساند، غیرقابل است.
وی اشاره کرد که امریکا در برابر اقدامات اسرائیل در لبنان نقش درستی ایفا میکند.
بن عبدالرحمن در ادامه به گفت که آنچه از جانب ایران طی جنگ در قبال ما و برادرانمان انجام شد، غیرقابل قبول است.
وی گفت که کشورهای شورای همکاری توافق دارند که چشم انداز مشترکی برای گفتوگو با ایران برای حل مشکلات محقق شود.
بن عبدالرحمن افزود که ما میخواهیم شاهد باشیم که ایران با کشورهای شورای همکاری در سطح بالایی از اعتماد همکاری میکند.
وی بیان کرد که موضع اصولی قطر مخالفت با تغییر وضعیت تنگه هرمز در مقایسه با وضعیت پیش از جنگ آن است.
تنگه هرمز باید باز باشد
نخست وزیر قطر تاکید کرد که دیدگاه ما به موضوع تنگه هرمز این است که باید باز باشد و تردد در آن آزادانه انجام شود.
بن عبدالرحمن افزود که بر اساس یادداشت تفاهم ایران باید طی 60 روز تردد امن در تنگه هرمز را فراهم کند.
وی اعلام کرد که برای جلوگیری از درگیریها بر سر ایجاد خط ارتباطی مستقیم توافق شده است.
نخست وزیر و وزیر خارجه قطر اظهار داشت که نتایج هرگونه توافق میان ایران و واشنگتن نه تنها بر دو طرف بلکه بر منطقه تاثیر میگذارد.
نوشته قطر: مسائلی مانند موضوع هستهای میان واشنگتن و تهران در حال بررسی است/ اشغالگری در لبنان باید پایان یابد اولین بار در میدل ایست نیوز. پدیدار شد.