میدل ایست نیوز: محمد بن زاید رئیس امارات متحده عربی وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا دیدار و گفتوگو کردند.
به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، دو طرف به بررسی همکاری استراتژیک و مشترک میان امارات و امریکا و اهتمام به تداوم تقویت آن در زمینههای مختلف پرداختند.
به زاید و روبیو درباره شماری از مسائل منطقهای و بینالمللی دارای اهمیت مشترک و در راس آن تحولات خاورمیانه و تلاشها در خصوص آن تبادل نظر کردند.
طرفین بر اهمیت همکاری برای تحکیم امنیت و ثبات و صلح پایدار در منطقه تاکید کردند.
مارکو روبیو، وزیر امور خارجه امریکا، نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، به همراه تصویری از دیدار خود با محمد بن زاید، اعلام کرد که در ابوظبی درباره تفاهمنامه امریکا با جمهوری اسلامی ایران امنیت تردد در تنگه هرمز، و ثبات منطقه گفتوگو کرده است.
روبیو در این پیام نوشت که در دیدار با رئیس امارات، درباره تفاهمنامه ترامپ با ایران، تلاشها برای تأمین عبور و مرور کامل و امن از تنگه هرمز و همچنین ثبات منطقهای گفتوگو کرده است.
وزیر امور خارجه امریکا همچنین نوشت که از رهبری امارات به دلیل پشتیبانی بیمانند قدردانی کرده، شجاعت و تابآوری این کشور در برابر حملات جمهوری اسلامی ایران را ستوده، و بر تعهد واشنگتن به امنیت امارات و شراکت دوجانبه دو کشور تأکید کرده است.
تامی پیگت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، نیز با انتشار بیانیهای اعلام کرد که روبیو در این دیدار با محمد بن زاید و مقامهای ارشد امارات درباره تفاهمنامه ترامپ با جمهوری اسلامی، تلاشها برای تضمین تردد کامل و امن از تنگه هرمز، و اهمیت صلح و ثبات در منطقه رایزنی کرده است.
در این بیانیه همچنین آمده است که دو طرف درباره روابط دوجانبه امریکا و امارات و ادامه همکاریها در زمینههای دفاعی و تجاری گفتوگو کردند. این رایزنیها در شرایطی انجام میشود که نگرانیها درباره پیامدهای تنش میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، امنیت مسیرهای دریایی و آینده معادلات امنیتی در خلیج فارس همچنان ادامه دارد.
نوشته در دیدار بن زاید و روبیو چه گذشت؟ اولین بار در میدل ایست نیوز. پدیدار شد.
