میدل ایست نیوز: مارکو روبیو وزیر امور خارجه امریکا امروز پنجشنبه گفت: نشست با کشورهای خلیجی ثمربخش و مفید بود و در آن نگرانیها و دغدغههای این کشورها را بررسی کردیم.
به گزارش الجزیره، وی افزود: در سفرم به کشورهای خلیجی همانگونه که رئیسجمهور ترامپ اعلام کرده بود، تاکید کردم که هیچگونه عوارض یا هزینهای برای عبور از تنگه هرمز وجود نخواهد داشت.
مارکو روبیو اشاره کرد: کشورهای خلیجی در جریان این نشست نگرانیهای جدی خود را مطرح کردند.
روبیو ادعا کرد: ایران از گروههای مختلفی مانند حزبالله در لبنان و حوثیها در یمن حمایت مالی میکند و از این طریق در امور این کشورها دخالت میکند.
وزیر خارجه امریکا گفت: آنچه ما زیر نظر داریم، ادامه جریان عادی تردد کشتیها در تنگه هرمز است.
روبیو بیان کرد: هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خلیجی برای اعمال عوارض یا مالیات بر عبور از تنگه هرمز وجود ندارد.
او اشاره کرد: ما پرداخت هرگونه پول در قبال عبور از تنگه هرمز را، صرفنظر از عنوان یا شیوه پرداخت آن، رد میکنیم و در برابر چنین اقدامی هیچ گونه تسامحی نخواهیم داشت.
مارکو روبیو توضیح داد: تاکنون هیچ پولی به ایران منتقل نکردهایم و با چنین اقدامی نیز موافقت نکردهایم.
او در ادامه اشاره کرد: به منطقه آمدهام تا به شرکایمان اطمینان دهم که با هیچ اقدامی که امنیت آنها را تضعیف کند یا تهدیدی برایشان باشد، موافقت نخواهیم کرد.
وزیر خارجه امریکا گفت: موضوع ایجاد صندوقی برای بازسازی ایران را با کشورهای خلیجی مورد بحث قرار ندادهایم.
روبیو بیان کرد: در نهایت هیچ گونه عوارضی برای عبور از تنگه هرمز وجود نخواهد داشت. مقامات عمانی اعلام کردهاند که از اعمال هرگونه عوارض برای عبور از تنگه هرمز حمایت نمیکنند.
او گفت: یادداشت تفاهم، یک توافق جامع نیست؛ بلکه صرفاً چارچوبها و خطوط کلی مذاکرات را مشخص میکند.
روبیو افزود: نتایج مذاکرات روز گذشته میان لبنان و اسرائیل بسیار خوب بود. امیدواریم امروز بتوانیم بر پیشرفتی که دیروز در جریان مذاکرات لبنان و اسرائیل حاصل شد، بنا کنیم.
روبیو تاکید کرد: عبور و مرور در تنگه هرمز باید به وضعیت پیش از جنگ بازگردد. تردد در تنگه هرمز باید به همان شرایطی که قبل از جنگ وجود داشت، بازگردانده شود.
نوشته روبیو: تاکنون هیچ پولی به ایران منتقل نکردهایم اولین بار در میدل ایست نیوز. پدیدار شد.


















