وزیر خارجه آمریکا در پایان سفر سهروزه خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش کرد نگرانی متحدان منطقهای واشینگتن درباره توافق اولیه با ایران را کاهش دهد و تأکید کرد هیچ توافقی با تهران به بهای امنیت شرکای آمریکا در منطقه نخواهد بود.
مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، در پایان سفر سهروزه خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد هرگونه توافق نهایی میان واشینگتن و تهران با در نظر گرفتن منافع و امنیت متحدان آمریکا در منطقه تنظیم خواهد شد.
روبیو که در نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در بحرین سخن میگفت، تأکید کرد هدف آمریکا دستیابی به صلحی پایدار با ایران است، اما این روند نباید امنیت کشورهای عربی متحد واشینگتن را تحت تأثیر قرار دهد. او افزود نگرانیهای این کشورها درباره مفاد توافق با ایران به دقت مورد توجه دولت آمریکا قرار دارد.
در پایان این نشست، آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیهای مشترک بر ضرورت رسیدگی به موضوع برنامه موشکهای بالستیک، پهپادها و حمایت ایران از گروههای نیابتی تأکید کردند. همچنین دو طرف خواستار تضمین آزادی کامل کشتیرانی در تنگه هرمز شدند و هرگونه دریافت عوارض یا اعمال محدودیت بر عبور کشتیها را غیرقابل قبول دانستند.
روبیو هشدار داد در صورتی که ایران مسیر عبور کشتیها در تنگه هرمز را تهدید یا مسدود کند، با واکنش آمریکا و متحدانش روبهرو خواهد شد. او همچنین اعلام کرد موضوع صندوق پیشنهادی ۳۰۰ میلیارد دلاری برای بازسازی ایران در جریان این سفر مورد بحث قرار نگرفته است؛ موضوعی که همچنان یکی از نگرانیهای اصلی کشورهای عربی محسوب میشود.
این سفر نخستین مأموریت دیپلماتیک سطح بالای آمریکا پس از توافق اولیه میان تهران و واشینگتن برای پایان دادن به درگیریهای اخیر بود. در همین حال، اختلاف نظر دو طرف درباره موضوعاتی از جمله بازرسیهای هستهای، آینده تحریمها، وضعیت تنگه هرمز و تحولات لبنان همچنان پابرجاست.
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه پایانی خود بر ادامه مذاکرات درباره لبنان، حمایت از ثبات سوریه، پایان جنگ غزه و حفظ امنیت منطقه تأکید کردند و خواستار خلع سلاح گروههای مسلح خارج از کنترل دولتها شدند.

















