ارتش آمریکا اعلام کرد در پاسخ به حمله پهپادی ایران به یک کشتی باری در تنگه هرمز، مواضع مرتبط با موشکها، پهپادها و رادارهای ساحلی ایران را هدف قرار داده است؛ اقدامی که توافق شکننده تهران و واشینگتن را با چالشی تازه روبهرو کرد.
ارتش ایالات متحده روز جمعه در پاسخ به حمله به یک کشتی باری در نزدیکی تنگه هرمز، مواضعی در جنوب ایران را هدف قرار داد؛ حملهای که بار دیگر تنشها میان تهران و واشینگتن را افزایش داده و آینده توافق موقت دو کشور را در هالهای از ابهام قرار داده است.
فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد جنگندههای این کشور انبارهای موشکی و پهپادی و همچنین سایتهای راداری ساحلی ایران را هدف قرار دادهاند. رسانههای ایرانی نیز از شنیده شدن صدای انفجار در اطراف اسکلهای در بندر سیریک در جنوب ایران خبر دادند.
آمریکا این حمله را پاسخی به حمله پهپادی ایران به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز دانسته و اعلام کرده است که اقدامات ایران، آتشبس و توافق اخیر میان دو کشور را نقض کرده است.
فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیهای گفت حمله به کشتی تجاری «تجاوزی غیرقابل توجیه» بوده و واشینگتن همچنان از عبور امن کشتیهای تجاری در تنگه هرمز حمایت خواهد کرد.
در مقابل، مقامهای ایرانی تأکید کردهاند امنیت شناورهایی که خارج از مسیرهای تعیینشده در تنگه هرمز حرکت کنند، تضمین نخواهد شد. رسانههای دولتی ایران نیز گزارش دادند که پیش از حمله آمریکا، چند شلیک هشدار از منطقه سیریک و کرپان به سوی شناورهایی انجام شده بود که به گفته تهران، مقررات عبور از تنگه را رعایت نکرده بودند.
این تحولات در حالی رخ میدهد که آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیهای مشترک بر آزادی کامل کشتیرانی در تنگه هرمز و مخالفت با هرگونه عوارض یا کنترل یکجانبه بر این آبراه تأکید کردهاند.
همزمان با این تنش تازه، نشانههایی از پیشرفت در جبهه لبنان دیده شد. اسرائیل و لبنان توافقی اولیه برای پایان دادن به درگیریها میان اسرائیل و حزبالله امضا کردهاند، هرچند حزبالله اعلام کرده با اجرای آن همکاری نخواهد کرد و هنوز سازوکار اجرایی توافق روشن نیست.
تنگه هرمز که حدود یکپنجم نفت و گاز مایع جهان از آن عبور میکند، طی ماههای اخیر به یکی از مهمترین محورهای بحران میان ایران، آمریکا و متحدان منطقهای واشینگتن تبدیل شده است.












