میدل ایست نیوز: شیخ نعیم قاسم دبیرکل حزب الله لبنان در بیانیهای امضای توافق چارچوب بین بیروت و اسرائیل را به شدت محکوم و آن را «مایه ننگ» توصیف کرد.
به گزارش النشره، نعیم قاسم در این بیانیه تاکید کرد، ما از ابتدا به دولت لبنان هشدار داده بودیم که مذاکره مستقیم با اسرائیل، امتیازی رایگان به این رژیم است؛ زیرا چنین مذاکراتی به معنای پذیرش کامل خواستهها و دیکتههای اسرائیل و امریکا خواهد بود. دولت در حالی وارد این مذاکرات شد که با بیش از نیمی از مردم لبنان اختلاف نظر دارد و برخلاف قانون اساسی و قوانین کشور که اسرائیل را دشمن میدانند، عمل کرده است. افزون بر این، دولت با کنار گذاشتن توان مقاومت و مردم، هیچ اهرم فشاری در اختیار ندارد و از نخستین روز جنگ، با تصمیم دولت در دوم مارس، مقاومت را خارج از چارچوب قانون معرفی کرد که این کار در خدمت پروژه تجاوزکارانه اسرائیل بود.
یادداشت تفاهم ایران و امریکا
قاسم افزود، یادداشت تفاهم میان ایران و امریکا، توقف جنگ در لبنان را در اولویت قرار داد اما دولت لبنان در ابتدا این مسیر را نیز رد کرد، اما پس از توضیح برخی طرفهای درگیر در این تفاهم، پذیرفت که آتشبس برقرار خواهد شد، دستاوردی که خود دولت قادر به تحقق آن نبود. مذاکرات درباره خروج اسرائیل نیز باید توسط خود لبنان انجام شود و هیچ کشوری جایگزین آن نخواهد بود. این هدیه عزت، کرامت و اقتدار از سوی ایران به لبنان، مردم و مقاومت آن است.
قاسم تأکید کرد یادداشت تفاهم ایران و امریکا تضمینکننده «تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان» است و این حاکمیت تنها با خروج کامل نیروهای اسرائیلی ظرف 60 روز تحقق مییابد. او این موضوع را «برگ برندهای» برای لبنان دانست که به گفته وی، دولت با پذیرش «توافق چارچوب» آن را از دست داده و خواستههای اسرائیل را بدون دریافت امتیاز واگذار کرده است.
مشروعیت دادن به اشغالگری
دبیرکل حزب الله افزود، نتانیاهو اجازه داده است ارتش لبنان تنها در دو منطقه آزمایشی مستقر شود، آن هم در حالی که اسرائیل بر روند استقرار و خلع سلاح نظارت دارد و کمیته سهجانبه نیز خواستههای اسرائیل را پیگیری میکند. این دوره آزمایشی ممکن است ماهها ادامه یابد و گسترش آن نیز منوط به تأیید اسرائیل باشد. به این ترتیب اسرائیل عملا به خواستههایی دست مییابد که در میدان جنگ به آنها دست نیافت.
به گفته قاسم، چنین توافقی میتواند به مشروعیتبخشی به ادامه اشغال بخشهایی از خاک لبنان برای سالها و حتی احتمال الحاق این مناطق به اسرائیل منجر شود و مانع بازگشت ساکنان به خانههایشان گردد.
حزبالله سلاح را کنار نخواهد گذاشت
دبیرکل حزبالله تأکید کرد که پیوند زدن خروج اسرائیل از لبنان به خلع سلاح مقاومت، «طرحی بسیار خطرناک» است که از همه خطوط قرمز عبور میکند و لبنان را در اختیار اسرائیل قرار میدهد.
او افزود: اگر خروج اسرائیل به خلع سلاح مشروط شود، وجود هر سلاحی در هر نقطه از لبنان میتواند بهانهای برای ادامه اشغالگری باشد؛ در حالی که مقاومت هرگز سلاح خود را زمین نخواهد گذاشت و هیچکس حق ندارد مردم لبنان را از حق دفاع از خود و سرزمینشان محروم کند.
قاسم در پایان، «توافق چارچوب» منعقدشده در واشنگتن را «مایه ذلت، ننگ و چشمپوشی از حاکمیت لبنان» توصیف کرد و گفت این توافق «فاقد هرگونه اعتبار» است و باید به جای آن، مفاد یادداشت تفاهم ایران و امریکا اجرا شود.
او همچنین خطاب به دولت لبنان گفت: هنوز فرصت دارید از اشتباهات خود بازگردید. ما آماده همکاری برای حفظ حاکمیت لبنان، آزادسازی سرزمینهای اشغالی، بازگرداندن اسرا، بازگشت آوارگان، بازسازی کشور و تدوین راهبرد امنیت ملی هستیم.
قاسم در پایان تأکید کرد که برقراری آتشبس بدون فداکاریهای نیروهای مقاومت، خانوادههای آنان، مردم لبنان و ارتش این کشور ممکن نبود و حزبالله به مقاومت برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل ادامه خواهد داد.
نوشته دبیرکل حزبالله: توافق واشنگتن به اشغالگری اسرائیل در لبنان مشروعیت میبخشد اولین بار در میدل ایست نیوز. پدیدار شد.
















