خبر

در کنفرانس مطبوعاتی با فؤاد حسین؛عراقچی: به همکاری با عراق ادامه می‌دهیم/ تنگه هرمز تحت مدیریت ایران است

میدل ایست نیوز: سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی با فؤاد حسین همتای عراقی خود در بغداد گفت: مصمم هستیم با دولت جدید عراق همچون دولت‌های گذشته همکاری‌ها را در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و غیره گسترش دهیم.

به گزارش فارس، وی افزود: هدف اول این سفر، قدردانی از حمایت‌ها و مواضع اصولی دولت و مردم عراق در محکومیت این تجاوز و ایستادگی در کنار ملت ایران است و هدف دوم دیدار با مقامات ارشد عراق، تبریک آغاز به کار دولت جدید به نخست‌وزیر جناب آقای السودانی و تبریک ابقای برادر عزیزم در سمت وزارت امور خارجه است.

عراقچی گفت: ما مصمم هستیم که با دولت جدید عراق، همچون دولت‌های گذشته، همکاری‌های خود را در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها گسترش دهیم و این موضوع را به صراحت امروز در دیدار با نخست‌وزیر محترم عراق اعلام خواهم کرد. همچنین مراتب تبریک رئیس‌جمهور و البته مقام معظم رهبری را به ایشان خواهم رساند.

وی بیان کرد: هدف سوم سفر من، انجام هماهنگی‌های لازم برای تشییع پیکر مطهر رهبر شهید ایران در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف است. مقامات عراقی برای برگزاری این مراسم اعلام آمادگی کرده بودند و این درخواست را مطرح کرده بودند. در نهایت، با تدبیر دولت عراق و همکاری بسیار شایسته این کشور، مقرر شد تشییع پیکر مطهر در شهرهای عراق، به‌ویژه در عتبات عالیات، برگزار شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما از دولت عراق بسیار متشکریم و از نخست‌وزیر عراق که ستادی را با همین هدف تشکیل داده‌اند، قدردانی می‌کنیم. امروز نیز جلسات مشترکی با آن ستاد خواهیم داشت تا آخرین هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم مشخص شود و ان‌شاءالله این مراسم بزرگ با شکوه کامل برگزار شود.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: هدف دیگر سفر من، مرور روابط دوجانبه است. همکاری‌های ما در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ابعاد گسترده‌ای دارد که امروز درباره آن‌ها گفت‌وگو خواهم کرد. من گفت‌وگوی بسیار خوبی با جناب آقای فواد حسین داشتم و درباره همه مواردی که ذکر کردم، با یکدیگر تبادل نظر داشتیم.

وی تاکید کرد: روابط راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار ارزشمند است و ما مصمم هستیم که این روابط را ادامه دهیم و در دیدارهای مهمی که امروز خواهم داشت، بر این موضوع تأکید خواهم کرد.

در موضوع مدیریت تنگه هرمز دخالت نشود

وی گفت: از همه طرف‌ها درخواست می‌کنم در موضوع مدیریت تنگه هرمز و ترتیبات برای بازگشایی تنگه هرمز از سوی ایران اتخاذ می‌شود دخالت نکنند و به یادداشت تفاهم امضا شده پایبند باشند و اجازه ندهند این یادداشت تفاهم از مسیر خود خارج شود.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: جنگ در همه جبهه‌ها از جمله لبنان باید خاتمه یابد و متأسفیم رژیم صهیونیستی به حملات خود همچنان ادامه داده می‌دهد و این مسئولیت دولت امریکاست که بنا به تعهد در یادداشت تفاهم از سوی خود و رژیم قبول کرده که حملات این رژیم را متوقف کند و اجازه دهد خاتمه جنگ در همان جا مستقر شد و از مناطق اشغالی عقب نشینی صورت گیرد که این از مفاد بند یک یادداشت تفاهم است.

عراقچی اظهار داشت: باید به چارچوب جدیدی که شامل همه کشورهای منطقه و بدون حضور و دخالت هیچ کشوری از خارج از منطقه برسیم. از پیشنهاد فؤاد حسین برای برگزاری گفت‌وگوهای شورای همکاری خلیج فارس، ایران و عراق استقبال و آمادگی داریم با دولت عراق همکاری کنیم.

نوشته <div class=’subtitle’>در کنفرانس مطبوعاتی با فؤاد حسین؛</div>عراقچی: به همکاری با عراق ادامه می‌دهیم/ تنگه هرمز تحت مدیریت ایران است اولین بار در میدل ایست نیوز. پدیدار شد.

Leave A Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts